Honda CB750 K2 -74

Jag började köra motorcykel 1975, först var det en Triumph TR5 500cc -57, sen var det en CB750 -69 eller -70 jag minns inte hundraprocentigt, jag vet ej om det var en sandcast men jag minns att den hade gälar på sidokåporna, jag minns också att den hade annorlunda utväxling än den -75 jag sedan köpte. -75:an satte jag Rickman helkåpa på och så gjöt jag glasfiberpackväskor. Med den var jag och min sambo som längst i Gällivare och Kiruna ( Midnattsolsträffen, samt i Venedig i Italien. Enda problemet jag någonsin hade med den  var en bränd huvudsäkring.

Nu många år senare tänkte jag att det skulle vara trevligt med ett vinterprojekt, jag kör även Kawasaki VN2000 ( customhoj ) som jag byggt om till touringlok. Kawan är som jag vill ha den och för att jag inte ska bygga på mer grejor på den så tänkte jag att det skulle vara attans kul att göra i ordning en CB750, jag har alltid tyckt om just CB750:an.  Efter lite letande på Blocket hittade jag en uppe i Örebrotrakten.

Tidig morgon, hänga släpet på bilen och iväg norrut, 125 mil senare var jag hemma igen med mitt nya projekt.

Jag började med att plocka isär allt. Blästra ram och alla smådelar. Motorn demonterades också i minsta detalj och vevhuset blästrades. Alla blästrade detaljer grundades först med etsande grundfärg, sedan med vanlig grundfärg och till sist lackades med svart respektive silver på vevhuset.  Det visade sig att ventilstyrningarna behövde bytas, så det blev till att beställa ventiler och styrningar från David Silver i UK.  Just i skrivande stund ( 071103 ) ligger toppen och cylindern hos en motorverkstad för montering av styrningarna, samt inslipning/fräsning av ventiler/styrningar samt hening av cylinderloppen.

Så här såg min CB750 -75 ut, bilden är dålig men visar i stort hur den såg ut. Rickmankåpa och hemmagjorda packväskor.
Bilden tagen i Italien -80 eller -81

Som hojen såg ut vid köpetillfället. Ventilkåpan börjar se hyfsad ut. Alla smådetaljer ska rengöras och i vissa fall lackas. Ramen väntar på att motorn ska bli klar och monterad.
  Nya gaffelben eftersom de gamla hade slitskador där packboxarna ska täta. Samt nya strålkastarhållare eftersom de gamla hade rosthål. Huvudcylindern har blivit lackad, den är eloxerad som original men var i ganska dåligt skick. Texten på locket fick jag utskuret hos en reklamfirma, efter montering klarlackade jag över texten. Många färdiga delar ligger och väntar på montering.
Många färdiga delar ligger och väntar på montering. Många färdiga delar ligger och väntar på montering. Många färdiga delar ligger och väntar på montering. Alla skruvar ligger i uppmärkta plastpåsar, efter gengöring och polering är de flesta i tillräckligt bra skick för att återanvändas.
Motordelar. Motordelar. Motorn under montering. Motorn under montering.
 
Dags att montera oljepumpen. Pumpen på plats. Sumpen på plats.  
       
       
       
Cylindern på plats, henad och fin.
Kolvarna har fått nya ringar.
Toppen på plats och dragen med rätt moment. Toppen har fått nya ventiler och ventilstyrningar.
  Ventilkåpan på plats.    
    Motor och ram återförenas.
Väldigt enkelt att montera när man lägger motorn på sidan.
 
Ram och motor fastmonterat på Mc-lyften.
Väldigt behändigt under monteringsarbetet.
 
 
Förgasarhusen har varit hos Prosweede och blivit kulpollerade, de ser nu ut som den dagen de lämnade fabriken. Alla slitdetaljer utbytta, flotörventil, lågfartsmunstycke, högfartsmunstycke, nål, nålmunstycke, blandningsskruv och packningar. Nya gummidamasker över förgasarbryggan som grädde på moset.
   
Nya bromsbackar och rengjort, ser ok. ut.      
Dagsläget 071215, en hel del återstår. Har beställt nya ekrar till båda hjulen eftersom de gamla såg taskiga ut i galven.
 

Framhjulet klart för montering med nya ekrar och nipplar. Jag har hört att det skulle vara svårt att rikta upp ett hjul men det gick faktiskt ganska enkelt, det gäller bara att ta det lugnt. Fint blev det också.

 
 

Dagsläget 2007-12-31, nu återstår bara att montera tank och sidokåpor så fort jag får dem från Lackering. Sen ska tändningen finjusteras och förgasarna synkas, motorn går redan väldigt bra trots att synkningen endast är visuellt gjord när jag monterade förgasarna i bryggan.

080112, Tank och sidokåpor monterade. Vädret tillät utomhusfoto 080119 och en liten liten testrunda.
Jag tog några bilder/mått före blästring av ramen för att kunna placera de nya dekalerna på rätt ställe.