Honda CB750 F1 -77

Dax för ett nytt projekt.
Hittade en -77 CB750 F1 på Blocket. Jag har tänkt att bygga om den till Cafe' Racer.
F1before1.jpg (98160 byte) F1before2.jpg (89941 byte) F1before3.jpg (91106 byte)  
F1beforeteardown1.jpg (155152 byte) F1beforeteardown2.jpg (150737 byte) F1beforeteardown3.jpg (145887 byte) F1beforeteardown4.jpg (145174 byte)
F1beforeteardown5.jpg (153460 byte) F1beforeteardown6.jpg (142993 byte)    
Byggt om från skivbroms till trumbroms bak. Monterat 16" bakfälg. Bytt Tank, oljetank och sidokåpor till K2:ans, nya fästen behövdes både till oljetank och sidokåpor. Kuts och styre från USA 
Framskärm hittade jag på e-bay från en -79 Honda Bol d' or. Nästa steg är att riva ner allt för blästring, motorrenovering samt lackering.
F1cuts1.jpg (106850 byte) F1cuts2.jpg (172268 byte) F1cuts3.jpg (119580 byte)  
F1tank1.jpg (100552 byte) F1tank2.jpg (135543 byte) F1tank3.jpg (157420 byte) F1tank4.jpg (145634 byte)
Cuts, tank, framskärm och sidokåpor är nu lackade, slutlig vattenslipning och slutpolering återstår.
1.jpg (111486 byte) 2.jpg (109659 byte) 3.jpg (95142 byte) 4.jpg (104470 byte)
Blästrat, grundat och lackat.
5.jpg (114359 byte) 6.jpg (117423 byte) 7.jpg (132400 byte) 8.jpg (131292 byte)
Blästrat, grundat och lackat. Motorn demonterad. Ska blästras och lackas. Cylindern ska borras till 850, ventiler och styrningar bytas. Nya trans och kamkedjor, nya sträckare. 5:ans drev ska också bytas, det är en aning slitet.
9.jpg (137680 byte) 10.jpg (146040 byte)    
11.jpg (104863 byte) 12.jpg (113010 byte) 13.jpg (96571 byte) 14.jpg (103554 byte)

100103: Motorblocket blästrat, grundat med etsande grundfärg, grundat med surf grund samt slutligen Silver färg.

1.jpg (92898 byte) 2.jpg (93019 byte) 3.jpg (94446 byte) 4.jpg (101567 byte)
100104:
Blästrade och lackade reglage.
Fyll i med röd färg. Torka av med fingret eller en ganska hård trasa. När färgen torkat, polera med polerpasta, nice..
el1.jpg (111476 byte) el2.jpg (117502 byte) el3.jpg (129134 byte) el4.jpg (130080 byte)
100105: Cuts med sadel Sadeln hakas fast med två popnitade hakar Sadelbotten är gjuten i Glasfiber/polyester. Mycket jobb att renovera kabelstammen.
el5.jpg (112630 byte) 3.jpg (106324 byte) 2.jpg (109631 byte)  
100105: Blir bra när det blir klart, nästan som nytt. Vid tidigare renovering har en saknad lagerstyrring ersatts med en ståltråd. Ett avbrutet öra på kopplingskorset har ersatts med en stålbit, inte det bästa för balansen.  
1.jpg (122640 byte)
100110: Motorn på väg att återmonteras, väntar just nu på ett nytt kugghjul till 5:an som var lite slitet på tapparna, samt cylinder och topp från motorrenoveraren, ena loppet i cylindern var inte bra så jag borrar upp till 850cc när den ändå ska borras.
1.jpg (108902 byte) 2.jpg (129751 byte) 3.jpg (116902 byte)  
100117: Nya gaffelben, polerade nedre ben och nya P-boxar, färdigt att montera på hojen. Marzocchi AG Strada, blästrade och målade, nya tätningar och packningar på väg från England. Nya Hevy Duty pinnskruvar. Fördelem med starkare pinnskruvar är att man kan spänna lite hårdare från början och slippa ta ur motorn för att efterdra  
1.jpg (127753 byte) 2.jpg (124269 byte) 3.jpg (128172 byte)  
100120: Vevhus/blockhalvorna är nu sammanskruvade. Sumpen på plats  
5.jpg (126650 byte) 4.jpg (126849 byte) 1.jpg (136191 byte)  
100120: Växlingsmekanismen med kåpa på plats samt ny flänsad generatorkåpa provmonterad utan packning. 100123: Nya ekrar och polerat nav, klart att återmontera däcket.  
1.jpg (136919 byte) 2.jpg (143319 byte) 1.jpg (125120 byte) 2.jpg (130597 byte)
100124: Framfälgen ser ut att ha passerat bäst före datum med ett antal år. Vi får se om det blir renovering eller en ny fälg. Rosten är ganska lätt fixad men det finns också mycket skador i kromet på sidorna. Ekrarna är också väldigt fula. 100202: Så blev det då ny fälg och nya ekrar. Ser betydligt trevligare ut, bara att montera däck och bromsskiva med nymålat centrum.
1.jpg (115871 byte) 2.jpg (114819 byte) 3.jpg (120036 byte) 4.jpg (113502 byte)

100204: Toppen renoverad, nya ventiler och ventilstyrningar samt toppen planslipad.
Återstår att lacka.

Cylindern borrad till 850 cc. Fodren blev ganska tunna men det ska vara ok.
1.jpg (117995 byte) 2.jpg (128876 byte) 3.jpg (111088 byte) 4.jpg (116535 byte)

100205: Topp och cylinder målade, först med 2K etsande grund och sedan med 2K silver.

1.jpg (135540 byte) 2.jpg (127663 byte) 3.jpg (123989 byte) 4.jpg (127958 byte)
100207: Motorn börjar bli färdigmonterad. Toppen och kamlager bockarna dragna med moment samt ventilerna justerade. Slutligen är ventilkåpan monterad, ser riktigt trevligt ut tycker jag.
5.jpg (132580 byte) 6.jpg (132203 byte) 7.jpg (131560 byte)  

100207: Motorn monterad i Ramen, eller rättare sagt ramen monterad på motorn. Det enklaste sättet är att palla upp motorn på sidan och sedan lägga ramen över. Mycket mindre risk för lackskador på det viset. Ramen kommer nu att sitta monterad på lyften tills det mesta är monterat, fördelen med detta är att man kan höja och sänka efter behag.

 
1.jpg (122911 byte) 2.jpg (124904 byte) 3.jpg (132402 byte) 4.jpg (142712 byte)
5.jpg (134363 byte) 6.jpg (126907 byte) 7.jpg (130647 byte)  
100209: Det börjar ta sig. Förgasarna ska monteras sedan är det dags att montera kabelstammen, elsystemet är ganska mycket jobb eftersom en del anpassningar ska göras på grund av konverteringen F1 - K2.
1.jpg (130507 byte)     2.jpg (127728 byte)
100215: Kabelstammen på plats, regulator, blinkrelä säkringshållare osv. kopplat.
Återstår att rensa upp lite och koppla samman.
Upprensning klar, allt testat utom bakljus som inte är monterat ännu.Dyna S tändsystem och Dyna spolar väntar också på montering.
1.jpg (124806 byte) 2.jpg (129478 byte) 3.jpg (124719 byte) 4.jpg (129024 byte)
5.jpg (136451 byte) 6.jpg (134710 byte)    
100227:  Nu börjar det ta sig riktigt bra. Ska fixa ny slang till handbromsen och så väntar jag på Dyna S tändsystem och Dyna tändspolar. Nummerskylten behöver visst skruvas dit också.
Ska beställa backspeglar till styrändarna också.

100313:  Idag har jag monterat nya Dyna spolar och nytt Dyna -S tändsystem, samt prov startat motorn. Den sprang igång på 2 sekunder och gick kanon. Nu ska avgassystemet monteras sen är det dags att synka förgasarna och finjustera tändningen.

  1.jpg (114712 byte) 2.jpg (143832 byte)  
  100314: Hojen har nu landat på egna hjul. Återstår bara att montera avgassystemet samt att synka förgasarna.  
1.jpg (128130 byte) 2.jpg (123758 byte) 3.jpg (133253 byte) 4.jpg (123935 byte)
5.jpg (121025 byte)      
100403: Det enda som nu återstår är att montera backspeglar på styrändarna, de ligger just nu på posten, har beställt från England. Har även väckt min K2:a ur vinterdvalan.