Honda CB750 F1 -77
Dax för ett nytt
projekt. Hittade en -77 CB750 F1 på Blocket. Jag har tänkt att bygga om den till Cafe' Racer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Byggt
om från skivbroms till trumbroms bak. Monterat 16" bakfälg. Bytt
Tank, oljetank och sidokåpor till K2:ans, nya fästen behövdes både
till oljetank och sidokåpor. Kuts och styre från USA
Framskärm hittade jag på e-bay från en -79 Honda Bol d' or. Nästa steg är att riva ner allt för blästring, motorrenovering samt lackering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cuts, tank, framskärm och sidokåpor är nu lackade, slutlig vattenslipning och slutpolering återstår. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Blästrat, grundat och lackat. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Blästrat, grundat och lackat. | Motorn demonterad. Ska blästras och lackas. Cylindern ska borras till 850, ventiler och styrningar bytas. Nya trans och kamkedjor, nya sträckare. 5:ans drev ska också bytas, det är en aning slitet. | ||
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100103: Motorblocket blästrat, grundat med etsande grundfärg, grundat med surf grund samt slutligen Silver färg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100104: Blästrade och lackade reglage. |
Fyll i med röd färg. | Torka av med fingret eller en ganska hård trasa. | När färgen torkat, polera med polerpasta, nice.. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100105: Cuts med sadel | Sadeln hakas fast med två popnitade hakar | Sadelbotten är gjuten i Glasfiber/polyester. | Mycket jobb att renovera kabelstammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
100105: Blir bra när det blir klart, nästan som nytt. | Vid tidigare renovering har en saknad lagerstyrring ersatts med en ståltråd. | Ett avbrutet öra på kopplingskorset har ersatts med en stålbit, inte det bästa för balansen. | |
![]() |
|||
100110: Motorn på väg att återmonteras, väntar just nu på ett nytt kugghjul till 5:an som var lite slitet på tapparna, samt cylinder och topp från motorrenoveraren, ena loppet i cylindern var inte bra så jag borrar upp till 850cc när den ändå ska borras. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
100117: Nya gaffelben, polerade nedre ben och nya P-boxar, färdigt att montera på hojen. | Marzocchi AG Strada, blästrade och målade, nya tätningar och packningar på väg från England. | Nya Hevy Duty pinnskruvar. Fördelem med starkare pinnskruvar är att man kan spänna lite hårdare från början och slippa ta ur motorn för att efterdra | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
100120: Vevhus/blockhalvorna är nu sammanskruvade. | Sumpen på plats | ||
![]() |
![]() |
![]() |
|
100120: Växlingsmekanismen med kåpa på plats samt ny flänsad generatorkåpa provmonterad utan packning. | 100123: Nya ekrar och polerat nav, klart att återmontera däcket. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100124: Framfälgen ser ut att ha passerat bäst före datum med ett antal år. Vi får se om det blir renovering eller en ny fälg. Rosten är ganska lätt fixad men det finns också mycket skador i kromet på sidorna. Ekrarna är också väldigt fula. | 100202: Så blev det då ny fälg och nya ekrar. Ser betydligt trevligare ut, bara att montera däck och bromsskiva med nymålat centrum. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100204: Toppen renoverad,
nya ventiler och ventilstyrningar samt toppen planslipad. |
Cylindern borrad till 850 cc. Fodren blev ganska tunna men det ska vara ok. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100205: Topp och cylinder målade, först med 2K etsande grund och sedan med 2K silver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
100207: Motorn börjar bli färdigmonterad. Toppen och kamlager bockarna dragna med moment samt ventilerna justerade. | Slutligen är ventilkåpan monterad, ser riktigt trevligt ut tycker jag. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
|
100207: Motorn monterad i Ramen, eller rättare sagt ramen monterad på motorn. Det enklaste sättet är att palla upp motorn på sidan och sedan lägga ramen över. Mycket mindre risk för lackskador på det viset. Ramen kommer nu att sitta monterad på lyften tills det mesta är monterat, fördelen med detta är att man kan höja och sänka efter behag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
100209: Det börjar ta sig. Förgasarna ska monteras sedan är det dags att montera kabelstammen, elsystemet är ganska mycket jobb eftersom en del anpassningar ska göras på grund av konverteringen F1 - K2. | |||
![]() |
![]() |
||
100215:
Kabelstammen på plats, regulator, blinkrelä säkringshållare osv.
kopplat. Återstår att rensa upp lite och koppla samman. |
Upprensning klar, allt testat utom bakljus som inte är monterat ännu.Dyna S tändsystem och Dyna spolar väntar också på montering. | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
100227:
Nu börjar det ta sig riktigt bra. Ska fixa ny slang till handbromsen
och så väntar jag på Dyna S tändsystem och Dyna tändspolar.
Nummerskylten behöver visst skruvas dit också. Ska beställa backspeglar till styrändarna också. |
|||
100313: Idag har jag monterat nya Dyna spolar och nytt Dyna -S tändsystem, samt prov startat motorn. Den sprang igång på 2 sekunder och gick kanon. Nu ska avgassystemet monteras sen är det dags att synka förgasarna och finjustera tändningen. |
|||
![]() |
![]() |
||
100314: Hojen har nu landat på egna hjul. Återstår bara att montera avgassystemet samt att synka förgasarna. | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
100403: Det enda som nu återstår är att montera backspeglar på styrändarna, de ligger just nu på posten, har beställt från England. Har även väckt min K2:a ur vinterdvalan. | |||